تلاجن

تو را من چشم در راهم...

ماقبل بحث

يكشنبه, ۲ تیر ۱۴۰۴، ۱۲:۵۸ ب.ظ
نویسنده : مهتاب
شبه‌روشنفکر ایرانی از هرجای تاریخ که خوشش میاد عبرت می‌گیره. اگر یه نمه مذهبی باشه، ما باید فقط و فقط از صلح حدیبیه و صلح امام مجتبی علیه‌السلام و «الیوم یوم المرحمه» بعد از فتح مکه درس بگیریم و دیگه خیلی که بهش فشار بیاد و نتونه یه بخش‌هایی از تاریخ رو حذف کنه (کی به کیه) نهایتا از کربلا هم درس تعامل و مذاکره می‌گیره. اگر هم تو تاریخ معاصر دنبال عبرت بگرده فقط و فقط سرنوشت ژاپن و آلمان تو جنگ جهانی دوم جای یادگیری داره و اگر ما به بخش‌های دیگه‌ای از همین تاریخ اسلام یا معاصر استناد کنیم متوهمیم و اینا که نصف تاریخ رو دور می‌ریزن واقع‌بینن :)


+ نظر خیلی نامحبوبی که دارم اینه که حتی همین متن بالا هم نوشتنش زایده. اصلا موضوع نه تاریخه، نه عبرته، نه منطق و استدلال. موضوع فقط اینه تا الان داشتی چطوری یه لقمه نون درمی‌آوردی. فقط کیفیت همین مورد تکلیف همهٔ موارد بعدی رو هم روشن می‌کنه✋

اتفاقا نظرتون این روزها خیلی محبوب شده

به نظر من که ملت همچنان در مرحلهٔ انکار و توجیهن.

ضمن تایید کلیت پست شما، از شما استدعا دارم از بکار بردن مفهوم روشنفکر در کانتکستی که مرحوم جلال و امثاله به‌کار می‌بردند اجتناب کنید. تاریخ معاصر گواه است که روشنفکر به خودی خود نیت خیانت ندارد و خود جلال بتعبیری روشنفکر محسوب می‌شود.

همشهریانی که مخاطب پست شما بودند هم، ضمن اینکه بدرستی «شبه» را پیش از روشنفکر به اینان نسبت دادید، در بهترین حالت anti-intellectual nerd هستند و نه بیشتر.

با احترام.

بله، من هم به همین دلیل می‌نویسم شبه‌روشنفکر که متمایز باشه با روشنفکر. شخصا برای سنت اصیل روشنفکری، ولو ملحدانه، احترام قائلم.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی