«در این که آیهٔ شریفهٔ «ایاک نعبد و ایاک نستعین» متکلم به نون جمع است و نمازگزار در مقام فروتنی و شکستگی، چند وجه آوردهاند و نیکوترین آنها آن است که امام رازی در تفسیر کبیر آورده است. و خلاصهٔ آن چنین است که: در شریعت مطهر (اسلام) کسی که چند جنس گوناگون را در یک معامله بفروشد و برخی از آنها معیوب باشد، مشتری میتواند یا همهٔ آنها را بخرد و یا همه را پس دهد؛ اما اختیار ندارد معیوبها را پس بدهد و بیعیبها را بردارد و در این مورد، چون نمازگزاری بیند که عبادت او معیوب و ناقص است، آن را بهتنهایی به پیشگاه پروردگار عرضه نمیکند، بلکه آن را به انضمام عبادت همهٔ عبادتکنندگان، از انبیا و اولیا و نیکان، ضمن یک معامله عرضه میدارد. به این امید که عبادت او در این ضمن پذیرفته شود، زیرا که تمامی آن عبادتها رد نمیشوند. و نیز هرگاه برخی پذیرفته شوند و برخی پذیرفته نشوند، این تبعیض در معامله است و این موردی است که پروردگار، بندگان خویش را از آن باز داشته است؛ پس چگونه شایستهٔ کرم پروردگاری اوست؟ پس او را راهی جز پذیرش همه در پیش نیست و مراد حاصل است.»
کشکول شیخ بهایی | دفتر اول
+ مبارک باشه انشاءالله به همهمون و دعا بفرمایید لطفا :)
خیلی زیبا و فریبا بود.
یعنی واقعاً بدیع و دلچسب بود.
درود بر شیخ بهایی و احسنت بر فخر رازی.
و ممنون از شما...