اینایی که گفتید چه ربطی به آقایون داشت ؟!
خود ما آقایون هم از این وضعیت گله داریم! نمونش خود من که جیگرم خون شد از دست پدر و مادرم، که عمری ما رو با همین اعتقادات تربیت کردند و وقتی که نوبت به انجام وظیفه خودشون رسید گفتن خب خودت حالا برو یکیو پیدا کن!! (روی ما هم هیچ حسابی جز خوردن موز و پرتقال جلسه خاستگاری نکن!) که البته توی بلاگم مفصلتر دربارش غر زدم :)
به شخصه دیگه خیلی از اعتقاداتم رو از دست دادم، نه اینکه اون اعتقادات رو غلط بدونم، اما به نظرم خیلی ابتدایی و خام بودند، قدیمی و ایستا.
ولی خب حضرات حجت الاسلام مراجع که دیگه توی سن 80 سالگی که همه نیازهاشون ارضا شده که حوصله فکر کردن به پویا کردن قوانین دین رو ندارند، تازه عمری آبرو جمع کردن و حالا 4 تا دست بوس هم پیدا کردن بعد بیان همشو بریزن پای اینکه ازدواج موقت رو که حلال خدا هست فرهنگ سازی کنند؟
بابای من پاسداره بهش میگم من زنا بکنم گناهش بیشتره یا صیغه! میگه خب معلومه صیغه :|
دیگه شما تا تهش بخون
سلام
عید فطر شما هم مبارک باشه!
حالا شما راهحلی چیزی دارید؟
کتاب نظام حقوق زن در اسلام شهید مطهری رو خوندید؟ اینجا معرفی کردم:
http://safaeinejad.ir/1395/06/15
به نظرم راه حلش وجود داره و اتفاقا یکی از بهترین کتب شهید مطهری هست. مشکل اینه که کسی جرات اجرا نداره.
یادمه یه بار آقای قرائتی با اون همه محبوبیت و سابقه خواست راجع به ازدواج موقت به قول خودش نهضت راه بندازه ولی بهش اجازه ندادن حتی حرف خودش رو پیگیری کنه.
شهید مطهری در این کتاب میگن که ازدواج موقت برای مجردان هست ولی ما متاسفانه به مردهای متاهل تجویز میکنیم!
خب بسم الله الرحمن الرحیم :)
وقتی جواب انقدر طولانی باشه باید اینجوری نظر دوم را آغاز کرد!
1- کی گفته عرف را یک عده خاص باید عوض کنند؟ مگر عرف قانونه که یک عده خاص باید بشینند دور هم و تصویبش کنند و نهایتا اجرا شود؟ همه ما در اوضاع بد جامعه شریکیم. ان الله لا یغیر ما بقوم... داشتم دیدار مجازی دانشجویان را با آقا میدیدم. از اول تا آخر داشتند غر میزدند انقدر عصبانی شدم. بابا شما دانشجویید. جوانید باید با امید؛ با هیجان از کارهایی که کردید بگویید. از کارهایی که در سرتان است. همش غر...البته این نتیجه انقلاب اسلاس ایران است. مردم کلا تکلیفشان اجتماعی و سیاسی شان را فراموش کردند فقط به حق فکر میکنند! (خدا شاهده الان روی صحبتم با همه مردم است نه تو :))
ضمن اینکه ما اینهمه تاکید امر به معروف و نهی از منکر داریم فقط انجام دادنش رو فراموش کردیم و هر موقع اسمش برده میشود یا بی حجابی می افتیم!!!
2_ الان من گفتم این حلال هایی که نام بردید فساده؟ اینها که همه شان حلال است.
فساد جاهای دیگر است. عجالتا این را بپذیرید که اصل در اسلام تک همسری ست و ازدواج دائم. ازدواج موقت و چند همسری استثنائات اسلام است. انشااله به زودی در یک مطلب مفاسد ازدواج موقت را میگویم. چون خودش یک پست می طلبد و اینجا جایش نیست.
3- من از روی کنجکاوی رفتم حوزه و طلبه بودم لذا رساله را تمامش را خوانده ام. بعضی جاهایش را چندبار!
4- خب مصداقی بگویید. منظورتان چه قوانینی است. بعد یک طوری صحبت میکنید که انگار قوانین را قرار است از جیبشان در بیاورند :)
شما از کجا رسیدید به اینکه حوزه تواناییش را نداشته ؟ به روز نبوده؟ من معتقد نیستم که حوزه بی عیب است ولی گفتار شما رو هم نمیپذیرم. خلاصه البینه علی المدعی :)
5- بله در مورد اجازه پدر اختلاف وجود دارد. البته جزیی. دخترای بالای 18 سال؟ :))) چه جامعه ای بشود این جامعه. بعد این چه قبول داشتنیه که خودتون زیرش زدید؟ :) چرا ماها فکر میکنیم همه مشکلاتمان باید با یک سرچ اینترنتی حل شود و ما سریع راه حل پیدا کنیم؟ زمان ائمه فکر میکنید همه مسائل را بالای منبر مطرح میکردند؟ خیلی مسائل از پرسش مردم به ما رسیده است. مراجع که هستند هرکس مشکلی دارد برود بپرسد ببیند جواب شخص خودش چیست. چرا دنبال نسخه دادن همگانی هستیم. ضمن اینکه مطمئن باشید صدی به نود نیست و بعد هم اینکه آن کسی که الان آنقدر راحت است و یک چیزی شبیه کمونیسم جنسی و ازدواج سفید و اینهاست مطمئنید اگر این کار انجام شود میروند و عقد شرعی میکنند؟ عقد آریایی را که الان مد شده که حتما شنیده اید؟
سلام
عرف چیست؟ آیا عرف جز باورهای مردم است؟ باورهای مردم آیا جز فرهنگ و مردم فرهنگ است؟ آیا بچه ها با جامعه پذیری فرهنگ جامعه را یاد نمیگیرند؟ پس من و شما و همه پدر و مادرهای الان و آینده در تغییر باورها موثرند. این گام اصولی اول. اما در مورد الان چه؟ الان چه میشود کرد ؟ هیچی. کار قبیح میبینی نقد کن. کار خوب میبینی تشویق و مطمئن باش تاثیرگذار است. اینهایی که میگویم برای خودم پیش آمده لذا تخیلات نیست. پس ما همه مسئولیم.
شما میگویید تا قبل ازدواج دائم ازدواج موقت کنند. مگر غیر از این است؟ دختر ۱۸ ساله برود عقد موقت کند و لذا باید اجازه پدر برداشته شود. خلاصه آدمها مگر فاصله نیست بین بلوغشان تا ازدواحشان؟ من آنچه فهمیدم از متن شما این بود که این فاصله با عقد موقت در شود اگر اشتباه فهمیدم بگویید لطفا :)
ببین مهتاب جان! ( مجبورم با یک اسم صدات کنم :))
دین یک پک کامله. نمیشه یک جاشو بگیریم یک جاشو رها کنیم. نمیشه مسیر و برنامه رو عوض کنیم و همه چی رو خراب کنیم بعد بگیم : عه! دیدی دین کارش آمد و به روز نیست! خب خواهر من! برادر من! از اول راه رو درست برو وسط راه خراب اصلا بحث ندارد. اصل در اسلام ازدواج زوده. اینکه کلا جامعه ایرانی مدام داره ازدواج را به تاخیر می اندازد و بعدش میگوید خب ببین اینهمه دختر و پسر با همند، فاصله بلوغ تا ازدواج زیاد چرا کاری نمیکنید. کاری نباید کرد. باید اصل برنامه ریزی روی ازدواج باشه. پسری که تا ۱۸ سالگی فقط چرخیده و خورده و خوابیده ازون به بعدم رفته دانشگاه. بعدم ارشد بعدم سربازی. بعدم میگی ازدواج کن میگه پول ندارم،کار نیست. خب آخه تو مهارتی بلدی که کار برات باشه؟!! ببین ما برای ازدواج برنامه نداریم. نه پدر و مادرها نه خود جوان ها
فقه پویا و احکام ثانویه یعنی احکام رو طبق مشکل روز باید عوض کرد؟ خیلی وقتها ایراد از کجروی مردم است به دین کاری ندارد. خشت اول چون نهد معمار کج، تا ثریا میرود دیوار کج! تغییر باید طبق منابع باشد نمیشود همینطور تغییر داد. من از خیلی ها شنیدم که میگویند برای فلان کار باید رشوه بدی. اگه ندی کارت را نمیوفته! خیلی هم طبیعی میگن این حرف رو. خب الان مراجع باید یک کاری کنند که مال حرام به زندگی مردم نرود؟
منظورم از سرچ این بود که آدم به آدم فرق دارد. همین الان حتی دختر زیر ۱۸ سال را هم دادگاه رشید حساب میکند. فقط باید ثابت شود که رشید است برای همه نمیشود نسخه یکسان نوشت
خلاصه ایراد از ماست. آنقدر نوک پیکان را به این سمت و آن سمت نچرخانیم :)
این مطلب خوب از وبلاگ خانم معینیان رو هم برای تکمیل بحث میتونید بخونید. (گرچه که مشخصا من با محتوای کلی نظر ایشون تو اون مطلب موافق نیستم.👇👇👇)
سلام
همه حرفها و استدلالها زده شد من فقط یه موز بردارم برم
کل پروسه ازدواج موقت و حواشی اش فقط یه مساله هست: اگر آقایی این راهکار رو برای خودش حلال میدونه و ترویج میکنه، عینا برای همسر آینده خودش هم همین حق رو قائله؟
اگر بدون هیچ حس منفی و اما و اگری جوابش به این سوال مثبت باشه تازه میشه درباره کم و زیاد شروط ترویج ازدواج موقت توی جامعه حرف زد ولاغیر.
سلام علیکم
در مورد نظر آخر و پاسخ شما نکته ای که هست اینه که بین زن و مرد مساوات نیست که بگیم هر حقی یا نیازی یا اقتضائی برای مرد هست برای زن هم باید باشه و بالعکس.
البته من نمیگم لزوما در این مورد خاص حرف شما درسته یا غلط. شاید هم شما درست بفرمایید. اما قطعا تاثیراتی که ازدواج بر زن داره با مرد متفاوته. همونطور که نیازهای زن برای ازدواج با مرد متفاوته. همونطور که صبر زن بر نیازها با مرد متفاوته. و هزاران تفاوت دیگه که اقتضائات زندگی مرد با زن رو متفاوت می کنه.
محفوظ باشید ان شاءالله
عرض کردم بنده لزوما نمیگم حرف شما درسته یا غلط.
تصورم هم این نیست که زن ها ازدواج موقت نداشته باشند که به قول شما جنین چیزی ممکن نیست. بلکه میگم زن ها باید با احتیاط بیشتری وارد این وادی بشن. تاثیری که یک مرد از ازدواج میگیره چه دائم و چه موقت با تاثیری که زن میگیره متفاوته. (یک دلیل این که مرد اجازه تعدد زوجات داره و زن نه) و اتفاقا منظور بنده تاثیر عاطفی ای هست که ازدواج بر روی زن داره نه بحث جنسی و دست دوم شدن و مواردی که شما ذکر کردید. اینها واقعا در مقابل این مسئله که قلب و عواطف زن چه تاثیری از ازدواج و زندگی با یک مرد دیگه گرفته بی اهمیته. شاهد مثالش همون مثالی هست که معمولا در مورد مردها گفته میشه. میگن همون پسری هم که در تجردش مدام دنبال دختربازی بوده، موقع ازدواجش با دختری که دوست پسر داشته حاضر نیست ازدواج کنه هر چند که از نظر جنسی هم مشکلی نداشته باشه.
نکته دیگه این که صبر زن در تمام شئون از مرد بیشتر هست چه عاطفی و چه جنسی. اما قطعا نیاز عاطفی زن از این جهت که غفلت پذیر نیست فشار بیشتری داره. در کل قبول دارم که نیاز عاطفی برای زن خیلی شدیدتر هست. اما نکته ای که هست اینه که نیاز جنسی مرد بدل نداره. تنها راهش ازدواجه اما نیاز عاطفی بدل داره هر قدر هم که این بدلها با اصل فاصله داشته باشند اما به هر صورت تسکین دهنده ی نیاز هستند.
صحبت نهایی بنده هم همون عبارت آخر پاسخ قبلی شماست. یعنی تا زمانی که مسئله ی گناه نباشه باید صبر کرد و در این مسیر صبر و مسائلی که به صبر یا غفلت از نیاز کمک می کنند برای زن بیشتره و امکان صبر برای زن بیشتره و باید هم باشه تا جایی که دیگه واقعا راهی نباشه.
البته ازدواج موقت برای مردی هم که قبل از این با زنی ارتباطی نداشته هم ساده نیست. خیلی احتیاط ها داره که نمیشه ازش غفلت کرد. یعنی برای مرد هم فقط به عنوان گزینه ی آخر باید باشه و برای جلوگیری از گناه.
محفوظ باشید ان شاءالله
نظری ندارم در این مورد. شما خانم هستید حتما شما درست میگید.
خب قبل از این دوازده سیزده قرن هم تبیین دین با آقایون بوده. کلا مسائل اجتماعی و بیرونی بیشتر با آقایون هست و خانوادگی و درونی با خانم ها و این هم به خاطر تمایلات و ویژگی های دو جنس هست نه تبعیض و زور. مثل این که تربیت فرزندان هم اغلب با خانم هاست و ریشه ی تمام ویژگی های یک انسان از همین تربیت هست.
الان هم که مدارس علمیه برای خانم ها هست و راه باز هست چقدر خانم ها وارد این عرصه میشن و چقدر آقایون؟ چقدر خانم های عالمه و فقیهه داریم؟
چون ذهن زن بسیط هست و مرد متمرکز. تفقه و تعمق برای مرد ساده تر از زن هست همونطور که انجام چند کار با هم برای زن ساده تره. هر قدر که مردها تمایل داشته باشند یا توان داشته باشند چند کار با هم بکنند همونقدر هم خانم ها تمایل و توان تعمق و تفقه دارند. اینها البته کلیت هست و استثناء قطعا پیدا میشه. و این یک دلیل هست و دلایل دیگه و ویژگی ها و تمایلات دیگه هم هست که باعث چنین شرایطی میشه.
و معتقدم اگر غیر از این می بود اشکالات بیشتری به وجود میومد. به خاطر ویژگی های زن که مناسب چنین وظیفه ای نیست. همونطور که اگر مردها رو موظف به تربیت بچه بکنند اشکالات بیشتری به وجود میاد.
متوجه منظورتون نمیشم. یعنی چی که فقه مردانه ست؟ و باعث چه گرفتاری ای میشه؟
نباید به دیده ها بسنده کنیم. مردها که عواطف شون بروز و ظهور بیرونی نداره به شکلی که زنها دارند. اگر مرد درگیری عاطفی داشته باشه و ارتباطش قطع بشه از درون آسیب می بینه و این آسیب عمیق تر و طولانی مدت تر هست نسبت به زن ها.
سلام
متن خیلی خوب بود ولی کاش عصبانی نبودید!
با خیلی از انتقادها موافقم ولی من معتقدم بیش و پیش از همه عرف مذهبی ها مشکل دارد نه تفسیر بزرگان و علما. ما یک عرف مندرآوردی بیخود داریم.
و بعد اینکه من موافق ترویج ازدواج موقت نیستم چون مفاسدش رو بیشتر میدانم اگر شما موافقید بفرمایید چرا؟