تلاجن

تو را من چشم در راهم...

همینه دیگه

چهارشنبه, ۷ شهریور ۱۳۹۷، ۰۵:۱۵ ب.ظ
نویسنده : مهتاب

من جدا اینایی رو که طرفدار استیضاح روحانی هستند درک نمی‌کنم! تفکر روحانی و‌ گروهش همون تفکر غالب حاکم بر جامعه است. شما همین الان اگر انتخابات ریاست جمهوری رو با همون کاندیداهای پارسال‌‌ (شما هم مثل من باورتون نمی‌شه همین پارسال انتخابات بود؟!)‌ برگزار کنید بازم نتیجه همون می‌شه! فوق فوقش این دفعه جهانگیری رای بیاره!

وقتی می‌گی رای‌گیری، باید نتایجش رو هم بپذیری دیگه. یا باید حرف نظر اکثریت رو نزنی، یا اگه زدی پاش وایستی. پاش وایستی و اگر توانشو داری نظر این اکثریت رو عوض کنی نه این که بزنی زیر بساط!

فراموش نکنیم روحانی بنی‌صدر نیست. گرچه که من از همون اول معتقد بودم و‌ هنوزم هستم که روحانی تنها رئیس‌جمهور بعد انقلابه که اصولا در قد و قواره ریاست جمهوری نبود و نیست. به قول فراستی، این فیلم ماقبل نقده! ولی به هرحال باید بذاری اکران شه. چاره‌ای نیست. همه مجوزهای لازم رو داره. تو دوست نداری راهش نده فجر. نفرستش اسکار. اسمشم نیار حتی. ولی باید اکران بشه. تا دقیقه آخر. تا ته تیتراژ.

اتفاقا باید استیضاح بشود . گیریم اکثریت یک اشتباهی کرد وقتی فرصت هست که جلویش گرفته شود چرا باید رهایش کرد . ما ایرانی ها عادت کرده ایم به این منش ولش کن انگار ! استیضاح دولت اتفاقا استیضاح اکثریت هم هست !
به چه مجوزی اقلیت حق داره اکثریت رو استیضاح کنه؟! 
اگه بحث مذاکره است که تو دولت قبلم بود و اصلا از دولت قبل شروع شد. اگر تو مذاکرات اشتباه کردن، بمونن خودشون درستش کنن. اگه بحث تفکر غالب بر دولته، همون‌طور که گفتم تفکر اکثریت همونه. اگه بلدیم، تبیین کنیم و ثابت که این تفکر غلطه.
روحانی هم استیضاح بشه، تو انتخابات زودهنگام ریاست‌جمهوری باز هم چیزی نمی‌شه که ما خوشمون بیاد.
ترجیح دادن اکثریت به اقلیت از لوازم دموکراسیه. استیضاح هم از چیزهای درون همین دموکراسیه که قانون اجازه داده. اصلا همیشه رییس جمهورها رای اکثریت رو دارن. هیچ وقت کسی با رای اقلیت رییس نمیشه، پس نمیشه گفت چون اکثریت با رییس جمهور حاضره، نباید استیضاح بشه.
نه من اینو نمی‌گم. حرف من اینه که دلایل استیضاح، الان منطقی نیستن. الان دولت رو به دلایلی می‌خوان استیضاح کنن که دقیقا گرفتاری جامعه است و دقیقا گرفتاری مجلسه و‌ قوه قضائیه. یعنی اگر راهی برای انحلال مجلس بود، با این دلایل، مجلس هم باید منحل بشه.
اون اقلیت که نمایندگان مجلس هستند نمایندگان مردم هستند اولا اگر مردم هم در این مورد نظرشون و قبول ندارن لابد تو خیلی از مسائل دیگر هم ندارند پس اینطوری دموکراسی نمایندگی کلا غلطه ! این استدلال که خودشون خراب کردند خودشون هم درست کنند استدلال همون حوصله ندارم ولش کنه است . در کدام سنت شرعی و عقلی ما اجازه داریم مسائل رو رها کنیم تا خودشون درستش کنند چون خودشون خراب کردند ؟!
دموکراسی نمایندگی همون قدر غلطه که اصل دموکراسی.

خودشون نمی‌تونن درست کنن تا وقتی همه کمک نکنیم. این که گفتم برن اشتباهشون رو درست کنن معنیش این نیست ما بشینیم نگاه کنیم اونا درست کنن فقط.
همین الان شما برو توییتر به یه تعدادی از این اصطلاحا افسران جنگ نرم بگو «کنار این همه عیب و ایراد که از دولت می‌گید، نقاط خوب و مثبت رو هم بگید» اگه هزار جور جواب بی سر و ته ندادن بهتون، هرچی دلتون خواست به من بگید.

اتفاقا کار سخت‌تر اینه که بگیم به دولت کمک می‌کنیم و بهش فرصت می‌دیم کارشو تموم کنه. چون عملا مرتکب هیچ خیانتی نشده که تو بگی قبلا نبوده یا مثلا تو بقیه دستگاه‌ها نیست. اینا یه تیمن. یه گروه. باند. تفکر. روحانی اصلا فردا استیضاح شه. فکر می‌کنید چی تغییر می‌کنه؟ در عمل هیچی! فقط باعث آشوب و هرج و مرج می‌شه تو این اوضاع. یه گرفتاری دیگه به گرفتاری‌هامون اضافه می‌شه.

اتفاقا کار راحت اینه که هرکی اشتباه کرد فورا بگیم باید بره. صورت مسئله رو پاک کنیم. عین همین حرفا رو مخصوصا تو دوره دوم احمدی‌نژادم زیاد می‌زدن.

اتفاقا ما ملتی هستیم که تیم ملی با سرمربی خارجی نتیجه نمی‌گیره، فوری دوره بعد یه داخلی میاریم. داخلی جواب نمی‌ده دوباره می‌ریم سراغ خارجی و این دوره تناوب رو می‌تونید ببینید تو تاریخچه سرمربی‌های تیم ملی.
اتفاقا ما ملت پاک کردن صورت مسئله‌ایم. ملت پیدا کردن ساده‌ترین و‌ دم دستی‌ترین راه‌حل‌ها و مشکل اتفاقا همینه.
مسائل سیاسی و اقتصادی کلان مملکت ، تصمیماتی که گرفته میشه برد زیادی داره هر اشتباهی هر تصمیم غلطی یک نتیجه ی بزرگ طولانی مدت داره . جای ازمون و خطا که نیست . بجث خیانت نیست بحث عدم کفایت هست بحث اینکه شما تصمیم غلط گرفتید نتیجه ی غلط داده و این طور که روحانی تو مجلس صحبت کرده هیچ راهکاری هم ندارن تازه هنوز اوج بحران مونده .
زندگی مردم و اوضاع مملکت جای ازمون و خطا نیست ، اصلش اینه مردم قرار نیست کمکی بکنن ! این مردم به خودشونم رحم نمیکنن ! تفکر دولت در ریاست مجلس هم هست اگر کسی هم تو مجلس حرف حسابی بزنه تو اقلیت گم میشه . از مجلس هم کمکی بر نمیاد . مردم ایران روحانی رو روی دروغ های روحانی انتخاب کردند ، روی جو سازیش ، نه روی واقعیت . واقعیت همین بود که چهار سال ساکت بود و حالا زده بیرون !
ببینید این که روحانی رو جوسازی انتخاب شده حرف سال ۹۲ می‌تونه باشه ولی در مورد سال ۹۶ خیر.
مردم می‌دونن دقیقا چی رو انتخاب کردن. و راضی هم هستن در مجموع! همین الانم کم نیستن آدمایی که می‌گن باز خدا رو شکر روحانی اومد و الا معلوم نبود چی می‌شد!
عدم کفایتی در کار نیست واقعا. روحانی همون‌قدر بی‌کفایته در دولت که حضرت آیت‌الله آملی لاریجانی تو قوه قضائیه و برادر محترمشون تو مجلس! هیچ‌چیز عجیبی وجود نداره. روحانی کاری رو انجام داد که مردم ازش خواستن و بقیه هم کمکش کردن. حالا وقتی مردم و بقیه‌ای که گفتم هنوز همونن، چرا باید روحانی بره؟
اتفاقا برعکس کاملا سال نود و شش روی جوسازی ها بوده ،
اکثریت مردم همین کارگرهای کارخانه ها و کشاورزها و کسبه هستند که ناراضی ان ، اون عده ای که هنوز پشت روحانی اند هم همون کسانی هستند که از ترس یک دولت مذهبی به روحانی رای دادند که روسری هاشون بیشتر بره عقب و شلوارها کوتاه تر بشه !

خوب من موافق نیستم در مورد رای ۹۶.

نارضایتی هم‌ نارضایتی سازنده نیست. یعنی تنبهی اتفاق نیفتاده برای جامعه. برای همینه که رفتن روحانی بی‌فایده است. وقتی مردم به قول شما خودشونم به خودشون رحم نکنن تا ابد وضع همینه (البته من معتقد نیستم تا ابد قراره وضع همین باشه). دیروز چشم دیدن احمدی‌نژاد رو نداشتن؛ امروز روحانی، فردا هم نفر بعدی.

فراموش نکنیم؛ مردم ممکنه طوری باشن که امام معصوم رو هم کارآمد ندونن واسه اداره جامعه. اتفاقی در دوره حضرت امیر افتاد. پس مسئله رفتن یا نرفتن روحانی نیست. مشارکت واقعی مردم تو حکمرانیه و در درازمدت عملی می‌شه به امید خدا. ولی لازمش صبر و تلاش در زمان اشتباهات جمعی جامعه است در مقاطع مختلف زمانی. همون کاری که امیرالمومنین انجام دادن و حضرت آقا هم سال‌هاست دارن انجام می‌دن.
اتفاقا مردم کاملا در مورد کارایی امام علی مطمئن بودند حتی دشمنانش . همین مردم وقتی متنبه شدند که اشتباه کردند و بعد بیست و پنج سال رفتن سراغ امام خب بعدش چکار کردند ؟! خون به جگرش کردند امام علی و قبل اینکه ابن ملجم شهید کنه این مردم شهید کرده بودند . شما تزتون اینه که باید صبر کرد جامعه متنبه بشه ، عوض بشه بعد رای بده به یک انسان کارامدتر مثلا ، در حالیکه ذات دموکراسی و همه ی اون ساز و کارهایی که یکی و رئیس جمهور میکنه همیشه قادره رای مردم و چنان تحت تاثیر قرار بده که عقل جمعیشون و متعجب کنه ! این مردم یه بار برای کسی یقه چاک میدن بعد پشت سرش هو می کشند نفر بعدی و بعدتری ها هم همینه . این اشکالات دموکراسیه . ولی شما نمی تونید مملکتی و اونم مملکتی که از همسایه ی دیوار به دیوارش تا نصف دنیا دندون تیز کردشن و دشمنشن و اجازه بدی با ازمون و خطاهای دموکراسی پیش بره . سه ساال خیلیه . این و اضافه کنید به راهکارهای روحانی . ما تحریمیم برجام امضا میکنیم تحریم برداشته بشه جنگ رخ نده ! تا همین چند وقت پیش ترس این بود که این بار هم بگه باز تحریمیم خب این بار در مورد مسائل تظامی حرف میزنیم تا حل بشه ! این تفکر خطرناکیه کلا !
بخش اول حرفاتون که کاملا متناقضه. ببینید بذارید سادش کنم. امام علی چهار سال و نه ماه رئیس‌جمهور بود و‌ مردم برای دوره بعد به ایشون رای ندادن (نشونش هم این که بعد امام علی، امام حسن رو تنها گذاشتن). این خلاصه ماجراست. پس حرف من اینه که بحث رئیس اجرایی حکومت نیست. امام معصوم هم باشه ممکنه مردم قبولش نداشته باشن.
اونی هم که رفتن سراغ امام، دقیقا همین جنس نارضایتی رو داشتن که الان به قول شما مردم دارن. نارضایتی غیر سازنده.‌ نارضایتی که بر مبناش فقط دوست داریم رئیس‌جمهور عوض شه. ولی برای بعدش هیچ ایده خاصی نداریم.

و بعد هم من نمی‌گم از ابزارهای موجود تو دموکراسی استفاده نکنیم. ولی آیا تنها ابزار موجود در دموکراسی استیضاح رئیس‌جمهوره؟ می‌دونید استیضاح رئیس‌جمهور تو شرایط فعلی و با این دلایل ناکافی، چه سنگ بنای بدی می‌ذاره تو مملکت؟
استیضاح برای کسی مثل بنی‌صدر بله قابل قبوله. هنوزم قابل دفاعه. ولی از استیضاح روحانی تو سال ۹۷، حتی تو سال ۹۸ نمی‌شه دفاع کرد و افکار عمومی رو قانع کرد در موردش.(خواهش می‌کنم نگید افکار عمومی مهم نیست که اگر نبود امام علی، امام حسن و بعد هم امام حسین تو‌ دوره ده‌ساله حکومت معاویه بعد از شهادت برادرشون، اون همه صبر و سکوت نمی‌کردن.)
بخش اول حرف من و شما ناقض برداشت کردید . تمام کسانی که بعد پیامبر امام علی و تنها گذاشتن میدونستن علی بر حقه میدونستن کاراست ولی بدلایلی تنهاش گذاشتن . شما میگید مردم ممکنه کارایی امام قبول نکنن من میگم میدونستن کاراست ولی قبول نکردن .
سنگ بنای بدی نمیداره . دولت بالاسری که چون پول نفت داره خودش و بالاتر از مردم و در فاصله ی دوری میبینه و برای خودش امنیت قائله که هر کاری بکنه مردم هیچ مقابله ای باهاش نمیکنن میاره روبروی مردم . دولت میفهمه باید پاسخگو باشه . چیزی که الان نیست و زیر بارش هم نمی رود . دولت باید بفهمد مصونیت خاصی ندارد .
اصلا بحث حق و باطل نکردم من. گفتم کارآمد. مردم، حکومت امیرالمومنین رو کارآمد نمی‌دونستن. معاویه رو کارآمدتر(زیرک‌تر به تعبیری) می‌دونستن و الانم همینه.

این اهدافی که فرمودید، صرفا با استیضاح رئیس‌جمهور تامین نمی‌شه.(تو شرایط فعلی که این کار رسما نقض قرضه)
عجب !
مردم علی رو کارامد نمیدونستن ؟!
پس چطور عمر می گفت به خدا اگر علی نبود عمر هلاک میشد . نخیر . مردم اتفاقا به کارامدی علی علیه السلام ایمان داشتن منتها مصلحت های دنیوی شون اجازه نمیداد که اونو قبول کنن .
ما مردم ایران هم اکثرا مردمی هستیم مصلحت اندیش و توسری خور که حوصله ی کارهای بزرگ و حرکات اساسی رو نداریم . ترجیح میدیم تو فلاکت زندگی کنیم ولی اعتراضی نکنیم از ترس اینکه همین ناچیز روبرومونم از دست بدیم !
عمر که مردم نیست. جزء خواص جبهه مخالفه. توده مردم رو عرض می‌کنم.

بله. ما محافظه‌کار هستیم در مجموع و حوصله کارهای بزرگ رو نداریم. ولی هر کار بزرگ و جنجال‌برانگیزی، لزوما کار مهم و خوبی نیست که باید حتما انجام بشه.
بفرمائید تاریخ رو مطالعه کنید . تا ببینید چطور مردم در تمام امورشون مراجعه می کردند به ائمه . داستان دوستان اشتهاردی مثلا . فصل امام علی اش را بخوانید . اتفاقا عمر مشت نمونه ی خروار است وقتی دشمن درجه ی یک ادم این را بگوید ببینید مردم عادی چه نظری داشتن .
شما مطالعات تاریخ اسلامتان را اگر قوی کنید بد نیست .
موید باشید در هر صورت .
مراجعه فردی مسئله ماست یا پذیرش امام به عنوان حاکم حکومت اجتماعی؟!

ممنون از معرفی کتاب.
همچنین:)
شما می گویید مردم امام را انتخاب نکردن چون کارامد نمیدونستن . من هم گفتم بفرمائید تاریخ را مطالعه بکنید دلایل عدم انتخاب را متوجه بشوید . تا بیش از این با این حرف بر امام ظلم نکنید . چون این حرف را امام خودش بارها در نهج البلاغه رد کردن .
خواهش می کنم .
بله متوجه شدم. این که من بگم مردم امام رو کارآمد نمی‌دونن، ظلم به امامه؟! یعنی به نظرتون من گفتم حکومت امام کارآمد نبوده؟! گفتم مردم کافی و کارآمد نمی‌دونستن. چون انتظاراتشون از کارآمدی طی بیست و پنج سال بعد از رحلت پیامبر، مسموم شده بود. ولی به هرحال امام رو برای اداره جامعه مناسب نمی‌دونستن. این مفهومش اینه که علم و تقوای ایشون رو انکار می‌کردن؟ یا مفهومش اینه که امام نعوذ بالله برای اداره جامعه مناسب نبودن؟!
بنده حقیقتا چنین منظوری نداشتم.
مجددا شما رو به خواندن تاریخ ارجاع می دهم ، خطبه های امام به مردم کوفه در نهج کفایت این موضوع را می کند .
بله. ان‌شالله در اولین فرصت:)
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی