+ کرونا اولین پاتک طبیعت به تجاوزات بی‌رحمانهٔ انسان نیست؛ آخرین هم نخواهد بود.

+ «حالا این‌طورا هم که می‌گن نیست» را از گروه‌های مختلفی شنیده‌ام. از حاج آقاهای اسم‌و‌رسم‌دار تا آدم‌های سطحی، اینستاگرامی و ظاهربین. گروه دوم که خیلی مهم نیستند، منتها گروه اول خیلی جالبند. یادم هست شب نیمهٔ شعبان، حاج آقای محترمی در تلویزیون (به مضمون) می‌فرمودند: مردم! مگه می‌شه اهل‌بیت (علیهم‌السلام) شما رو تا این‌جا بیارن تو این شب و دعاتون (برای برطرف شدن این بیماری) مستجاب نشه؟ :)))) حقیقتا دوست داشتم از این تلویزیون‌های جادویی توی فیلم‌ها می‌داشتیم که بتوانم بروم آن طرف شیشهٔ تلویزیون و بگویم: «بله حاج آقا! می‌شه.»

+ این روحیهٔ «ان‌شاءالله گربه است» مختص ماجرای کرونا هم نیست البته. در مسائل اجتماعی و فرهنگی مختلفی، حضرات با همین آرامش ملیح و بانمک با موضوع مواجه می‌شوند. [*بدیهیات: منظورم «همه» نیست]

+ ما انسان‌ها بسیار بی‌رحم و ظالم و خودخواهیم. نسبت به شخص خودمان، نسبت به اطرافیانمان، نسبت به همنوعانمان و نسبت به حیوانات و طبیعت. ظلم‌هایی که به حیوانات در فرایندهای صنعتی تولید مواد غذایی، در نگهداری از حیواناتی که طبیعتشان برای زندگی درون خانهٔ انسان‌ها نیست و در موارد دیگر می‌شود، مثنوی هفتادمن است. ظلم‌هایمان به موجودات زیست‌بوم‌های مختلف هم همین‌طور. ما از قوانین زیادی تخطی می‌کنیم که حتی خود خدا _با این که همه‌چیز در ید قدرت اوست_ به آن‌ها پایبند است. وقتی خودمان را از خدا برای تصرف در طبیعت، قدرتمندتر و محق‌تر می‌دانیم، وقتی یک عده ظلم می‌کنند، عمدهٔ بقیه هم تماشا و کلا دور هم خوشیم، باید پیامدهایش را هم بپذیریم.

+ اگر جویی عقل وجود داشت، در مورد نگه‌داری سگ و گربه‌ در خانه، که اغلب مستلزم ظلم به این زبان‌بسته‌هاست، به جای استناد به قوانین فقهی که آدم‌ها به‌سادگی بگویند قبولشان ندارند، از درِ گروه‌های حمایت از طبیعت و محیط‌زیست وارد ماجرا می‌شدیم. دروغ هم نیست. صرفا وجه دیگر ماجراست.

+ من امیدوارم ماجرای کرونا با این همه مصیبت و هزینه‌ای که ایجاد کرده، به خاطر قاطعیت و شوخی نداشتنش، حداقل، شجاعت مواجهه با واقعیت را به خیلی‌ها عطا کند تا با این درک‌های عجیب از قوانین و سنت‌های خداوند مواجه نباشیم. تا خیال نکنیم اگر اسم جایی را متاثر از یک ارزش یا انسان ارزشی انتخاب کردیم، همین کافی است و دومینو‌وار مسائل خودشان حل می‌شوند.

+ فرمود: «لَو غُفِرَ لَکُم ما تَأتونَ إلى البَهائِم لَغُفِرَ لَکُم کَثیرا»
اگر ستمى که به حیوانات مى‌کنید بر شما بخشیده شود، بسیارى از گناهان شما بخشوده شده است. [کنز العمّال: ۲۴۹۷۳]



بعدنوشت: مستند «honeyland» را می‌توانید در همین راستا ببینید. البته بگویم که از این مدل‌های نازک‌نارنجی هالیوودی نیست؛ اگر از مواجههٔ عریان با یک‌ سری واقعیات طبیعی خوشتان نمی‌آید، تماشا نکنید.