تلاجن

تو را من چشم در راهم...

۸ مطلب در فروردين ۱۴۰۳ ثبت شده است

اقدامات بنیادی؟ نه ممنون، همون همیشگی رو ادامه می‌دیم

طرح سفت و سخت بدهید معماری مکان‌های مذهبی باید برای دو جنس عادلانه باشد و غیر از این، مجوز ساخت ندهید. معماری مکان‌های مذهبی قبلی را هم به‌تدریج عوض کنید.

حداقل در حوزهٔ زنان اجازهٔ فقاهت به خانم‌ها بدهید. 

روند تعلیم و تعلم در حوزه‌های علمیه را عادلانه و فراجنسیتی کنید.

کنگره‌های سالانه با حضور فقهای زن و مرد، جامعه‌شناسان، روانشناسان و هنرمندان برگزار کنید. مسائل جامعه را در میزگردهای این کنگره‌ها تحلیل کنید و امکان بحث و گفت‌‌وگوی مستمر بین حوزه و دانشگاه به وجود بیاورید.

از تولیدکنندگان لباس‌های پوشیده و محجبه حمایت کنید. هر شهر حداقل یک فروشگاه لباس‌های متنوع و پوشیده داشته باشد.

اگر هم بنا به ادامهٔ گشت ارشاد است، برخورد تحقیر یا توهین‌آمیز باید جرم‌انگاری شود. همهٔ مامورین مجهز به لباس دوربین‌دار باشند. تذکرات نباید محدود به محله‌های خاصی باشد.

حجاب را بخشی از یک کل ببینید و برای آن در سطوح مختلف مراتب قائل باشید. لازم نیست سطح حجاب در یک سینما یا کنسرت با فلان مکان مذهبی یا اداری یکی باشد.

حجاب را با چادر یکی ندانید.

آموزش به هر دو جنس را جدی بگیرید. اجازهٔ منبر رفتن به خانم‌های عالمه بدهید تا حداقل در مورد زنان و مسائل خانواده روی منابر عمومی و پرمخاطب صحبت کنند.

بخش‌های مرتبط به زنان و خانواده را در رساله‌های عملیه به‌روزرسانی کنید. هم خود فتاوا، هم لحن و کلمات.

طرح‌هایی که در مورد حجاب و مسائل زنان و خانواده در جامعه اجرا می‌شود باید مدام و مستمر ارزیابی شود. سیاست‌گذاری تمام نهادها و برنامه‌های مرتبط با زنان باید حتما با حضور نمایندگانی از زنان متخصص باشد.

و...


پ.ن: پروردگارا، برای ما راهی قرار بده که همزمان با اعتقاد به دین حق تو و نظامی که بر پایهٔ اصول آن دین است، با نادانان و کم‌خردان شیعه، در یک صف قرار نگیریم.
۳۰ فروردين ۱۴۰۳ ، ۲۲:۲۷ ۳ نظر موافقین ۵ مخالفین ۰
مهتاب

خوشتر آن باشد که سر دلبران گفته آید در حدیث دیگران...

۲۶ فروردين ۱۴۰۳ ، ۱۵:۰۳ ۴ نظر موافقین ۵ مخالفین ۰
مهتاب

اهداف ۱۴۰۳

۱. تنظیم ساعت خواب و بیداری بین‌الطلوعین (حداکثر هفته‌ای دو روز می‌تونه رعایت نشه)
۲. کم کردن ساعت حضور در فجازی و افزایش ساعت مطالعه (حداکثر روزی یک ساعت حضور در فجازی و حداقل روزی پنج صفحه مطالعهٔ غیرکاری/درسی)
۳. کم کردن مصرف قند و شکر و مواد غذایی کارخونه‌ای (حداکثر هفته‌ای دو بار می‌تونه مصرف بشه)




+ ممکنه به نظرتون همینا خیلی هم زیادی باشه، منتها من برنامه رو متناسب با حداقل توانایی‌ای که در خودم سراغ دارم شروع می‌کنم و سعی می‌کنم به‌مرور بهترش کنم. تجربه نشون داده این‌طوری بهتر جواب می‌ده.
۲۲ فروردين ۱۴۰۳ ، ۰۸:۰۸ ۴ نظر موافقین ۷ مخالفین ۰
مهتاب

از سری اعترافات سی‌سالگی

در حالت کلی و پیش‌فرض، آقایون به عنوان مدیر مجموعه‌، منطقی‌تر، انعطاف‌پذیرتر و قابل‌مذاکره‌ترن.
۲۰ فروردين ۱۴۰۳ ، ۱۵:۲۳ ۶ نظر موافقین ۳ مخالفین ۰
مهتاب

از لوازم بزرگی

در مورد موضوع مهاجرین به نظرم یه سری بدیهیات وجود داره:


یک این که سیاست‌گذاری در مورد کیفیت و کمیت پذیرش مهاجر، یه موضوع تخصصی و حاکمیتیه و گرچه مردم طبعا حق و وظیفهٔ مطالبه دارن، اما وظیفهٔ اصلی به عهدهٔ حاکمیته.


دو این که اگر هم نگرانی‌ای از جهات مختلف فرهنگی-امنیتی وجود داره، باید توجه داشت که برخوردهای غیرانسانی و نژادپرستانهٔ فردی مردم با مهاجرین اون نگرانی‌ها رو در عمل تثبیت و تقویت می‌کنه. یعنی اگر مثلا صد تا نیروی مشکل‌زا از جهت امنیتی وارد شده باشن، برخورد‌های غلط با مهاجرین عادی (ولو غیرقانونی) به این عناصر مشکل‌زا اضافه می‌کنه. پس باید مراقب بود از هول حلیم تو دیگ نیفتیم. وظیفهٔ انسانی، اخلاقی و شرعی ما به عنوان مردم عادی، برخورد کرامت‌آمیز با انسان‌هاست و اگر دنبال حداقل کردن تاثیرات فرهنگی-امنیتی هستیم هم راهش همینه.


سه این که مهاجرپذیر بودن از تبعات داشتن شرایط بهتر زندگیه و هرچقدر شرایط اقتصادی و فرهنگی کشور بهتر باشه، این ماجرا هم تبعات گسترده‌تری پیدا می‌کنه. اگر واقعا آرزوی بهبود اوضاع کشور رو داریم، باید بدونیم اینم یکی از پیامدهای این آرزوئه و باید منتظرش باشیم. حاکمیت از این جهت وظیفهٔ خودش رو داره و مردم هم وظیفهٔ خودشون رو. ضمن این که ایران جغرافیایی فعلی به عنوان هستهٔ باقی‌موندهٔ یک تمدن کهن و به عنوان قلب ایران فرهنگی، باید روحیهٔ پذیراتری در قبال مهاجرین داشته باشه. مثل خونهٔ پدربزرگ و مادربزرگی که باید سرپناه بچه‌ها و نوه‌ها باشه. با این که هرکدوم خونه‌زندگی خودشون رو دارن و با این که ممکنه همیشه هم رفتارهاشون با این پدربزرگ و مادربزرگ درست نباشه، اما به هرحال بزرگ‌تر بودن آداب خودش رو داره (و طبیعتا این موضوع در وجههٔ حاکمیتی هم لوازم خودش رو می‌خواد.)


و در آخر این که، شماها یادتون نمیاد ولی با هر تکونی تو اوضاع کشور، فجازی پر می‌شد از راست و دروغ‌هایی در مورد این که ایران دیگه به درد زندگی نمی‌خوره و دیگه حتی هیچ مهاجری هم علاقه‌مند نیست بیاد ایران و از ما بدبخت‌تر تو عالم نیست و الخ. خلاصه‌ش این که ایران مقصد مهاجرین باشه یا نباشه، به هرحال یه عده به نتیجه و گزارهٔ مشخص و از‌پیش‌تعیین‌شدهٔ «ما ایرانیا از همه بدبخت‌تریم» می‌رسن. اگر فقط بتونیم مرزهای فکریمون رو با این اراذل مشخص کنیم، بقیهٔ مسائل قابل‌حله ان‌شاءالله.

۱۳ فروردين ۱۴۰۳ ، ۰۰:۲۲ ۲ نظر موافقین ۵ مخالفین ۰
مهتاب

سینه‌خیز تا ابد

خانم یا آقای جمهوری اسلامی!

این امتیازات تموم‌نشدنی‌ای که تو تحصیل و اشتغال به شکل سهمیه‌ٔ ایثارگری توزیع می‌کنی، سطح علمی و تخصصی و مهارتی موضوع رو پایین میاره هیچ، اون مسائل فرهنگی اعتقادی مدنظرت رو هم محقق نمی‌کنه (اگر محقق می‌کرد هم باز از بی‌عدالتی موضوع کم نمی‌شد البته). نمی‌دونم چرا باز ادامه می‌دی. واقعا نمی‌فهمی یا خودت رو می‌زنی به اون راه؟


+ مرتبط از همین وبلاگ.

۱۰ فروردين ۱۴۰۳ ، ۱۰:۲۴ ۴ نظر موافقین ۲ مخالفین ۱
مهتاب

آزمایش‌شده، تضمینی

فرمود: مَا أَهَمَّنِی ذَنْبٌ أُمْهِلْتُ بَعْدَهُ، حَتَّى أُصَلِّیَ رَکْعَتَیْنِ وَ أَسْأَلَ اللَّهَ الْعَافِیَةَ.


گناهی که پس از ارتکابش فرصت یابم تا دو رکعت نماز بگزارم و از خدا خواستار پاکی و عافیت گردم مرا به رنج و غم نیفکند.


+ امتحان کنید. معجزه می‌کنه.

۸ فروردين ۱۴۰۳ ، ۰۴:۵۱
مهتاب

#بیمارستان_شفاء

کاش عذاب خدا نازل بشه بلکه از این بی‌آبرویی خلاص شیم...
۵ فروردين ۱۴۰۳ ، ۱۵:۳۴
مهتاب