آدمی‌زاد باید بنشیند یک بار برای همیشه تکلیفش را با زندگی معلوم کند؛ چرا؟ چون تکلیف زندگی با ما معلوم است. سختی‌ها و گرفتاری‌ها و مشکلات و قوانین زندگی، تکلیفشان مشخص است و این ماییم که باید استراتژی کلی و اصلی‌مان را مشخص کنیم و بدانیم.


وضع، همینی است که می‌بینید. چه در مملکت خودمان، چه هرجای دیگری از دنیا، وضع زندگی مشخص است. حالا، اگر با خود زندگی مشکل دارید و نمی‌توانید با گرفتاری‌هایش کنار بیایید، خودکشی کنید خب. چرا ادامه می‌دهید واقعا؟


اگر هم به هر دلیلی قصد خودکشی ندارید و مشکل اصلی‌تان این مملکت است خب تلاش کنید هر طور شده بروید از این‌جا. دیر و زود و سوخت و سوز دارد، ولی اگر واقعا پیگیرش باشید، بالاخره اتفاق می‌افتد.


اگر هم نه، قصد ماندن دارید، خب وضع همینی است که می‌بینید. دیگر این همه غر زدن برای چیست دقیقا؟ مسئله همینی است که مشاهده می‌فرمایید. خب واقعا تا کجا مگر می‌شود راجع به یک موضوع تکراری نق زد؟ و شاید باور نکنید، ولی هیچ آدم‌فضایی یا فرشته‌ای قرار نیست بیاید برای حل مسائل مختلف ما و مملکت‌مان‌. همین ماییم و خودمان. 


یک بار برای همیشه تکلیفتان را با زندگی مشخص کنید؛ چون واقعا خیلی مضحک است آدمی‌زاد قرار باشد از گهواره تا گور غر بزند. یک بار برای همیشه درک کنید که «اگر مسئله اینه، یعنی باید همین باشه» و خلاص.



*بدیهیات: اعتراض و انتقاد و دل‌گرفتگی و ناراحتی، طبیعی است و حق آدمی‌زاد و این با نق زدن و غر زدن مداوم فرق می‌کند.